Helló, gimisek! - avagy miért kell nektek a tehetséggondozás
Az a diák, akit nem zsigerel ki teljesen a megnövekedett testnevelési órák számával együtt napi 8 órásra növekvő tanulóidő (valamint a még emellett kötelező önkéntesség és gyakorlat, házi feladatok napi szintű elkészítése), sokféle tehetséggondozási forma közül válogathat.
Biztosan a négy, hat, ill. nyolc gimnáziumi év során a tanulás és a művelődés fontosságáról hallotok minden tanártól. Ez fárasztó lehet, de éppen csak ugyannyira, mint hogy a dolgozó emberek egyfolytában a több lábon állás követelményével szembesülnek. Ez a kettő elv (“tanulj, fiam”, valamint “érts több mindenhez”) ugyanis teljesen egymásba csúszik.
Szerencsére az a diák, akit nem zsigerel ki teljesen a megnövekedett testnevelési órák számával együtt napi 8 órásra növekvő tanulóidő (valamint a még emellett kötelező önkéntesség és gyakorlat, házi feladatok napi szintű elkészítése), sokféle tehetséggondozási forma közül válogathat. Arról ezen a helyen nem ejtünk szót, hogy a tehetséggondozás mennyire nehezen definiálható fogalom, és hogy milyen sok kritikus ponttal rendelkezhet (a kiválasztástól a fejlesztésig és a hatásvizsgálatokig), csak a gyakorlatok örömteli sokaságára hívnánk fel a figyelmet.
A sok közül egy a 2010. óta működő, lelkes Eötvös-kollégisták által koordinált tehetséggondozó program, a Szegedi Tehetség-HÍD Program, amelynek fő része egy júliusi jutalomtábor - a kiváló pályázati eredményekkel rendelkező 12.-esek számára. (Erről bővebben itt olvashatsz.)
A nyári tábor mellett idén először elindítunk egy esszépályázatot is, Eötvös Loránd munkássága kapcsán. Mindenki maga dönthet, hogy Eötvösre mint természettudós-fizikusra, vagy mint a széptudományok hívére, verselő-pedagógusra gondol szívesebben – azaz, hogy melyik témában ír a formai követelményeknek megfelelő esszét.
Tisztában vagyunk vele, hogy 11. és 12. osztályban rengeteg követelmény elé állítja a hazai iskolarendszer a diákokat. Mégis azt mondjuk, hogy az ott megszerzett tudás kiegészítendő, átültetendő más formákba is – azaz, ha tehetitek, induljatok el egy-egy versenyen, pályázaton, vegyetek részt tehetséggondozási programokban, hiszen a befektett energia mindenképp meg fog térülni. Ha nem pontokban mérhetően, akkor lehet, hogy éppen azért, hogy az egyetemen rutinosabban oldjatok meg majd egy feladatot, könnyebben boldoguljatok. Ha egy-egy témába jobban beleássátok magatokat, az csak a hasznotokra válhat.
A mi esszépályázatunkról szóló felhívást itt olvashatjátok.