2015. okt 31.

Korlátozni a random netezést, amikor tanulni kellene – ilyet lehet?!

írta: SZTE Eötvös Loránd Kollégium
Korlátozni a random netezést, amikor tanulni kellene – ilyet lehet?!

funny-hagrid-harry-potter-meme-youtube.jpg

Ugye?

therabbithole.jpg

Ugyehogyugye?

Hazaérek, gyorsan megkajálok, és leülök gépezni egy kicsit: levelek, Facebook-üzenetek, Index, HVG, 9gag, 1-2 új előzetes – 10 perc alatt mind megvan, utána nekilátok majd tanulni.

Még mit nem.

Nagyon remélem, hogy nem csak én vagyok olyan szerencsétlen és gyenge, hogy kíváncsiságból rákattintsak a következő videóra, megnézzek 3 tutorialt kutyasétáltatásról, és random hülyeségek után guglizzak ahelyett, hogy nekilássak az olvasni-/ tanulnivalónak, és hatékonyan töltsem az időmet. Azt mondják, evés után emészt a gyomrod, az agyad nincs toppon, lehet kikapcsolni – de nem órák hosszat!

Aztán meg jön a lelkiismeret-furdalás, a frusztráció és az unéletkedv, hogy nem haladsz semmivel, el vagy havazva, így inkább megnézed a legújabb Modern Family-epizódot.

Ha nincsenek ilyen jellegű problémáid, jó neked, de ha valaki magára ismerne, az tudja, miről beszélek. Lehet ennek a digitális hipnózisnak ellenállni? Utánanéztem a neten (csak 10 percig kalandoztam el utána), és igazából nincs rá megoldás. Annyira újszerű függősség, hogy nem igazán sikerült az ellenszert megtalálni rá. Van, aki ezt így tudja le:

oscar_wilde_temptation.jpg(Ő amúgy Oscar Wilde, de annyira benne vagyok az írásban, hogy elfelejtettem azt is odaírni a mémgenerátorba, bocs.)

Tehát beletörődni abba, hogy úgyse lehet ellenállni és addig kell süllyedni a nyúlüregbe, amíg fel nem teszed magadnak a kérdést: minek nézek Cats Thug Life Compilation videókat? Ha laza vagy, igen, de ha eötvösös vagy, nem.

Mert tudod, hogy holnap zh, és kell a jó jegy, mert kell az ösztöndíj.

Amit megtehetsz, a következő. Például elkezded használni a Stay Focused app-ot (ingyenes, jóféle). Be tudod állitani, hogy mondjuk 24 óra alatt csak 10 percet engedjen bizonyos oldalakon. Ha elhasználtad a 10 percet, bármikor felmész a Facebookra, egy ilyen oldalt fogsz látni:

chrome_stay_focused_5.jpg

Akkor szépen beletörődsz, és csinálod a dolgod. Én egy hétig elvoltam vele. Az elején nagyon nehéz volt. Kicsit ijesztőnek találtam azt is, hogy mondjuk éppen a könyvtár katalógusát böngésztem, és hirtelen kb. automatikusan nyomtam Ctrl+T-t, F-et és entert (vagyis új tabet nyitottam, és rámentem a Facebookra). Persze, mint várható, kegyetlenül megkaptam, hogy menjek vissza tanulni. Egyetlen hátránya ennek az appnak az, hogy bármikor deaktiválható.

A másik megoldás több tudatosságot és felkészültséget igényel. Mondjuk beraksz egy ébresztőt vagy valami hasonlót, hogy egy óra múlva hozzon vissza az internet csodaországából. Minimum egy órát engedj magadnak, ne nézd közben az órát. Legyen olyasmi, mint a Power Nap (nap mint szundikálás, lehet utánanézni) taktika, csak éppen online. Hasznos, ha valami brutális ébresztőt állítasz be ilyenkor, mert akkor nagyobb az esélye, hogy tényleg „felébredsz”, és nem maradsz ott a Mátrixban.

A harmadik megoldás, ami még szóba jöhet, az, hogy szimplán átmész offline módba. Ez persze olyankor működőképes, ha magához a tanuláshoz nincs szükség internetes forrásra.

De olyat csinálni, hogy letörölni a Facebook-profilt vagy bojkottálni a nemtudommit – azt nem ajánlanám. Túlságosan drasztikus lépés, és mint tudjuk, a függősségeket nem erőszakkal gyógyítjuk meg, hanem kiegyensúlyozott terápiával. Annyi, hogy tudatosan kell észnél lenni.

Az idősebb és tapasztaltabb eötvösösök már tutira kialakították maguknak a saját kis How to Focus on Studying-stratégiájukat (van amúgy ehhez egy jópofa wikihow cikk is).

A fiatal generációnak pedig hátha sikerült 1-2 jó tanácsot mutatnom, még így az első zh-/vizsgaidőszak előtt, mert hogy ugye ez már nem a középiskola:

classic.jpg

 

Gules Christiana

Szólj hozzá

internet ismeretterjesztő vizsgaidőszak stay focused